Search
Close this search box.
چهارمين جلسه تومور بورد بيمارستان سلامت فردا

چهارمين جلسه تومور بورد بيمارستان سلامت فردا

چهارمين جلسه تومور بورد بيمارستان سلامت فردا روز سه شنبه چهاردهم آذر ماه با حضور تيم هاي تشخيصي و درماني در سالن كنفرانس برگزار گرديد.گزارش جلسه تومور بورد به شرح زير مي باشد:

♦مورد اول:

آقاي 58 ساله اي با سابقه كنسر ريه از دو سال پيش مي باشد ، بيمار شيمي درماني شده و با شكايت اختلال در تعادل به كلينيك بيمارستان مراجعه نموده است.پس از انجام MRI مشخص مي شود يك تومور در ناحيه Posterior fossa مغز دارد.با توجه به محل توده ، تك متاستاز بودن و همچنين ماهيت كيستيك بودن آن توصيه تومور بورد در گام اول ، انجام جراحي و سپس پرتو درماني مي باشد

♦مورد دوم :

دختر 16 ساله اي با شكايت درد در ناحيه كمر و مشكل بي حسي اندام ها به پزشك مرجعه نموده است .در MRI تشخيصي وجود توده نخاع از ناحيه L1 به پائين گزارش مي شود.بيمار جراحي شده و تومور برداشته مي شود.در گزارش پاتولوژي نوع تومور myxopapillary ependymomaتشخيص داده مي شود. توصيه تومور بورد به انجام راديوتراپي لوكال ناحيه كمري و ساكروم پس از جراحي مي باشد.

 ♦مورد سوم :

 آقاي 80 ساله اي با مشكل حدت بينايي چشم سمت راست به پزشك مراجعه نموده است .در بررسي MRI تشخيصي وجود توده Lymphoproliferative گزارش مي شود. بيمار جراحي مي شود . گزارش پاتولوژي Low grade lymphoma مي باشد. با توجه به جواب پاتولوژي ، شيمي درماني توصيه  نمي شود و تنها انجام راديوتراپي لوكال چشم راست پيشنهاد مي گردد.

♦مورد چهارم :

خانم 40 ساله اي با توده پستان به پزشك مراجعه مي نمايد .با توجه به حجم اوليه توده كه نزديك به 4/5 سانت بوده و هورمون هاي بيمار Triple negative بوده است ، بيمار جهت انجام neoadjuvant ارجاع مي شود . بيمار (NAC) Neoadjuvant chemotherapy مي شود و پس از آن ، جراحي MRM انجام مي شود ، كل پستان برداشته شده و سپس پروتز براي بيمار گذاشته مي شود . با توجه به اينكه بيمار پاسخ كامل باليني گرفته و احتمال عود بر اساس رفرنس هاي معتبر حدود 10 درصد مي باشد تصميم گيري تومور بورد در مورد اين بود كه مزيت و سود انجام راديوتراپي چقدر است . در نهايت مقرر گرديد توضيحات كامل توسط پزشك به بيمار داده شود و بيمار در جريان اين احتمال كم عود بودن بيماري قرار گيرد و بتواند آگاهانه تصميم گيرد.

♦مورد پنجم :

يك خانم 35 ساله با مشكل تشنج با شروع از يك سال گذشته به پزشك مراجعه مي نمايد . در MRI تشخيصي اوليه ادم اطراف ناحيه Frontal و Corpus callosum گزارش مي شود . در MRI جديد همين گزارش تكرار مي شود ولي به دليل نداشتن بيمار به ضايعه enhanced شك به بدخيمي ، پائين مي باشد . توصيه تومور بورد انجام بيوپسي از آن ناحيه ، جهت رسيدن به تشخيص قطعي مي باشد.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *