آنچه باید در مورد جراحی چاقی بدانید

چاقی یکی از آزار دهنده ترین وضعیت هایی است که یک انسان می تواند داشته باشد؛ به طور کلی و با پیشرفت علم پزشکی، جراحی های چاقی در سراسر دنیا انجام می شود که افراد دارای این وضعیت می توانند با این عمل، مقدار زیادی از چربی های خود را بردارند و وزن شان را کاهش دهند.

جراحی های چاقی به چه دلیل انجام می شود؟

چاقی وضعیت و نوعی بیماری است که بیماری های دیگری را هم با خود به همراه می آورد؛ برای مثال، فردی که چاق است، فشار خون بالایی خواهد داشت و بیماری های قلبی بسیار خطرناکی به سراغ او می روند.

حتی دیابت و سکته مغزی هم می تواند در کمین افراد چاق باشد؛ اما اگر جراحی های چاقی انجام شود، فرد نه تنها بخش زیادی از چربی هایش را از بین می برد، بلکه از ابتلا به بیماری های خطرناک مانند دیابت و انواع بیماری های قلبی در امان خواهد بود.

البته تا جایی که امکان دارد، فردی که دارای چاقی است باید با استفاده از روش های طبیعی مانند رژیم گرفتن و ورزش کردن، برای از بین رفتن چربی هایش تلاش کند؛ در نهایت اگر فرد از این کار ها جوابی نگرفت، باید با استفاده از جراحی های چاقی که زیر نظر پزشک متخصص انجام می شود، برای برداشتن چربی هایش اقدام کند.

انواع جراحی های چاقی

اگر قرار باشد لیستی از بهترین جراحی های مربوط به چاقی را به شما ارائه دهیم، بدون شک اسلیو معده در صدر این لیست قرار می گیرد؛ در این جراحی بخش زیادی از معده شخص برداشته می شود و در نتیجه، آن شخص کمتر میل به غذا پیدا می کند و زودتر سیر می شود و به همین دلیل، در مدت زمان بسیار سریع تری لاغر خواهد شد. این جراحی نه تنها باعث می شود که فرد در مدت زمان کمتری به لاغری برسد، بلکه باعث می شود بیماری های مربوط به چاقی هم از شخص دور بماند.

اما اگر قرار باشد لیستی از استاندارد ترین جراحی های چاقی را به شما ارائه کنیم، قطعا جراحی بای پس معده در صدر آن قرار خواهد گرفت؛ در این عمل، معده شما به چند بخش تقسیم می شود که باعث لاغر شدن فرد به دلیل کم غذا خوردن خواهد شد.

جراحی بای پس معده باعث می شود که فرد به دلیل کم شدن حجم معده میل به غذای کمتری پیدا کند و همچنین، به دلیل اینکه روده آن شخص تغییراتی پیدا می کند، مواد غذایی کمتری به بدن فرد جذب می شود.

جراحی های دیگری هم مانند حلقه گذاری معده یا بای پس با سوییچ اثنی عشری وجود دارد که هر کدام دارای مراحل مختلفی است؛ برای مثال در جراحی بای پس با سوییچ اثنی عشری، در اولین مرحله بخش عظیمی از معده برداشته می شود که همان عمل جراحی اسلیو معده است. در مرحله بعد در روده تغییراتی ایجاد می کنند که غذا از قسمت دلخواه عبور کند و در مرحله آخر هم کیسه صفرا را بر می دارند که باعث می شود شخص زود تر لاغر شود.

در جراحی حلقه گذاری معده هم حلقه ای بر دور بخش بالایی معده قرار می گیرد که کیسه ای در معده شکل خواهد گرفت؛ این کیسه کوچک است و باعث می شود که فرد کمتر غذا بخورد و زود تر سیر شود که نتیجه آن لاغر شدن خواهد بود.

نکاتی درباره جراحی های چاقی که باید بدانید

اگر قصد دارید که به زودی جراحی های مربوط به چاقی را انجام دهید، حتما باید نکاتی که در ادامه گفته می شود را بدانید و بعد از آن تصمیم گیری کنید؛ فهمیدن این نکات، دید شما را نسبت به این جراحی ها باز خواهد کرد.

افرادی که چاق هستند، متابولیسم بدن آن ها ( متابولیسم یک واکنش شیمیایی مربوط به سوخت و ساز بدن است ) کاهش پیدا خواهد کرد و در نتیجه با کم غذا خوردن هم لاغر نخواهند شد.

اما جراحی های مربوط به چاقی باعث می شوند که متابولیسم دچار تغییر شود و افراد با خوردن غذای کم ( بعد از جراحی )، با کاهش وزن مواجه شوند؛ کم غذا خوردن از اصلی ترین ویژگی های بعد از این جراحی ها است و به دلیل تغییراتی که در معده فرد به وجود می آید، او زود تر سیر خواهد شد و در نتیجه، کمتر غذا می خورد.

اکثر افراد می گویند که اینگونه جراحی ها عوارض زیادی دارند؛ اینکه این جراحی ها عوارض دارند، کاملا درست است اما شما به عنوان یک فرد چاق باید بدانید که عوارض چاق ماندن و چاق بودن بسیار بیشتر از عوارض این جراحی ها است و جراحی کردن برای لاغر شدن، بهترین تصمیمی است که می توانید بگیرید.

ممکن است افراد چاق بعد از عمل، نیاز به دریافت حمایت های روحی و روانی داشته باشند که مربوط به خانواده و اطرافیان آن ها است؛ به خانواده های اینگونه افراد پیشنهاد می شود که بعد از عمل، توجه بیشتری به شخص داشته باشند تا از نظر روحی و روانی دچار آسیب نشود.

افرادی که چاق هستند و دیابت از نوع دوم دارند، می توانند بدون استفاده از انسولین و با انجام جراحی های چاقی، برای درمان این بیماری اقدام کنند؛ همانطور که گفته شد، این عمل باعث می شود که بیماری ها و خطراتی که مربوط به چاقی است، از فرد دور شود و در نتیجه آن فرد از سلامتی کامل برخوردار باشد.

اکثر بیمه ها، هزینه های مربوط به اینگونه جراحی ها را پرداخت می کنند؛ در نتیجه شما هزینه زیادی برای انجام این جراحی ها نمی پردازید. اکثر افراد بر این باورند که جراحی چاقی یک نوع عمل زیبایی است و بیمه هزینه های آن را نمی پردازد در حالی که این فکر اشتباه است و جراحی های مربوط به چاقی، به هیچ عنوان ارتباطی با زیبایی ندارد.

جمع بندی نهایی

افراد چاقی که شاغل هستند، تصور می کنند که به دلیل مشغله های کاری شان نمی توانند این جراحی ها را انجام دهند در حالی که دوره درمان و نقاهت این جراحی ها کمتر از 2 هفته خواهد بود و بعد از گذشت دو هفته از این جراحی ها، می توانند دوباره به سر کارشان باز گردند.

البته این 2 هفته مربوط به کار های غیر سنگین و اداری است، اگر شغل شما سنگین است و قصد دارید عمل جراحی انجام دهید، می توانید بعد از گذشت 4 هفته تا 1 ماه، دوباره مشغول به کار شوید.